Keresés

Chia, a „futók étele”

Zentai Andrea, dietetikus

Van olyan, hogy szuper élelmiszer? A hivatalos állásfoglalás szerint nincs. Azonban vannak olyan alapanyagok, amelyek kedvező élettani hatásai révén kiemelkednek a többi közül. Főként azért, mert bizonyítottan nincsenek bennük károsító anyagok (pl.: só, cukor, transz-zsírsav), ráadásul olyan tápanyagokhoz juthatunk rendszeres fogyasztásukkal, amikről tudjuk, hogy hozzájárulnak egészségünk megőrzéséhez.
Hagyományos táplálkozás mellett az embereknek kevés a rost, omega 3, kalcium bevitele, ezért javasolt a chia mag rendszeres fogyasztása, ami ezekben a tápanyagokban gazdag.

Chia magok

A chia mag, vagy azték zsálya (latinul Salvia hispanica L., azaz spanyol zsálya) az irodalom szerint a kukorica és a hüvelyesek mellett az aztékok és maják egyik fő élelmiszere volt. Dél-Amerikában őshonos, Mexikóban és Guatemalában nő. Egy indián csoport, akik kitartó futásukról voltak híresek szintén előszeretettel fogyasztotta ezt a növényt, így a „futók ételének” is hívták.


Miért együk?
 

  • Oldható és oldhatatlan rostokban gazdag. Ez teszi lehetővé, hogy önmagában vagy ételkészítéshez felhasználva lassítsa a szénhidrátok felszívódását. Ennek köszönhetően rendszeres fogyasztása javasolt inzulinrezisztenseknek, diabéteszeseknek, túlsúllyal- elhízással vagy székrekedéssel küzdő, fogyni vágyó embereknek.
  • Kifejezetten kedvező az omega 6-3 aránya, ami a mai átlag gyermek és felnőtt lakosság körében általában eltolódik az omega 6 zsírsavak felé (a nemzetközi javaslatokban szereplő 6:1-4:1 arányhoz képest).
  • Így kifejezetten javasolt, várandós kismamák, szoptató anyukák számára (a megfelelő omega-3 zsírsav bevitel szükséges a babák egészséges szellemi és látórendszeri fejlődéséhez), szív- és érrendszeri betegséggel, magas vérnyomással élőknek (hozzájárul az erek egészségének megőrzéséhez), és a rendszeresen sportolóknak.
  • Tartalmaz kalciumot és vasat, ezért tejfehérje allergia és a vegetáriánusság különböző válfajaiban kedvező hatású lehet ezen ásványi anyagok pótlására.



Hogyan használjuk?

Főként a magját használják, de a zsályához hasonlóan levele is ehető. Magjából (chia mag) hidegen sajtolással készül a chia olaj, a visszamaradt szárazanyag őrlésével pedig lisztje is felhasználható (chia mag liszt).
Íze jellegtelen. A chia mag nem tartalmaz glutént, ezért ha garantáltan gluténmentes gyárban csomagolják, és ügyelünk rá kibontás után is, akkor gluténmentes diétába illeszthető. 
 

  • Tehetjük kásába, joghurtba, kefirbe, szószokhoz, salátákra, kenyérbe, péksüteményekbe, süteményekbe, de készíthetünk belőle pudingot is.
  • Kiválóan alkalmazható bizonyos ételallergiák-intolleranciák esetén állagjavításra (pl. tojás, glutén helyett), sűrítésre.
  • Ez a hatása a teljes kiőrlésű gabonákból készült kenyereknél, süteményeknél is kifejezetten előnyös. Beáztatva egy zselés állagot kapunk, aminek nagy a vízmegkötő képessége, így figyelni kell rá, hogy amennyiben használjuk, az eredeti receptekhez képest több vizet tegyünk az ételhez.
  • Rendszeres fogyasztása mellett fokozottan figyeljünk a folyadékpótlásra. Nagy vízmegkötő képessége miatt igyunk többet.
A chia gazdagon tartalmaz rostokat, omega-3 zsírsavakat, valamint kálciumot

AFRODIZIÁKUMOK

Ételek, amelyek befolyásolhatják az érzékeinket

cikkhez kapcsolódó receptek


Hidegen sajtolt olajokkal egészséges, finom és gyors receptek


Miért a Pödör?

Készítés és minőség

Mi teszi a Pödör termékeket különlegessé?

Tovább
Egészség

Tippek és tanácsok szakértőinktől

Tovább
Szépség

Szépségtippek Pödör termékekkel

Tovább

Pödör Klub előnyök

Pödör Click & Collect rendelés

Rendeljen a webshopból megbízható átvétellel az Ön által választott Pödör Click & Collect Forgalmazó Partnerhez!

Tovább
Ingyenes termékminta

Már az első webshopos vásárlás alkalmával.

Tovább
Legyen Pödör Click & Collect
forgalmazó partnerünk!

Győződjön meg erről az egyedülálló, garantált bevételi forrásról, ami a hét minden napján 24 órában működik.

Tovább